BYD U9 Track Edition: čínský supersport vyzývá Teslu Roadster
BYD dokončuje závodní edici U9 Track Edition, která se objevila v databázi čínského ministerstva informačních technologií (MIIT). Díky čtyřem elektromotorům (každé kolo zvlášť) a téměř 3 000 koním si brousí zuby na soupeření s Teslou Roadster. Níže najdete přehledné srovnání výkonu, zrychlení, maximální rychlosti, dojezdu i technických vychytávek.

Výkon a pohon
BYD U9 Track Edition využívá čtveřici elektromotorů – každý pro jedno kolo – s kombinovaným výkonem až 2 977 koní (více než dvojnásobek standardního U9 s 1 287 hp). Pro srovnání, supersporty jako Lotus Evija (1 972 hp) či Rimac Nevera (1 914 hp) se tomuto číslu nepřibližují.
Tesla Roadster má ve výbavě tři motory a pohon všech kol. Očekávaný špičkový výkon je přibližně ~1 000 koní – Tesla však tradičně sází i na softwarovou efektivitu a nízký odpor vzduchu.
Zrychlení, maximálka a dojezd
BYD cílí se závodní edicí na sprint 0–100 km/h kolem 2,3 s a maximální rychlost přibližně 350 km/h.
Tesla Roadster má udávané 0–100 km/h za ~1,9 s; se speciálním balíčkem SpaceX se mluví dokonce o ~1,1 s. Maximální rychlost Roadsteru je uváděna nad 400 km/h.
Co se dojezdu týče, Tesla má náskok: až ~1 000 km na jedno nabití. BYD u Track Edition uvádí zhruba ~450 km.
Konstrukce a aerodynamika
U9 Track Edition je stavěna pro okruhové nasazení: střecha z uhlíkových vláken, masivní zadní křídlo a difuzor, široká kola a volitelné aero prvky pro vyšší přítlak a přilnavost. BYD udává hmotnost ~2 480 kg; rozměry cca 4,99 × 2,03 × 1,35 m. Odhadovaná cena: ~330 000 USD.
Součástí je i podvozek DiSus s funkcí vertikálního “skoku” a velmi jemnou regulací točivého momentu na jednotlivých kolech.
Technologie a baterie
BYD sází na 800V architekturu pro rychlé nabíjení – zhruba 30 % → 80 % za ~10 minut. Baterie je typu LFP (lithium-železofosfát) pro dlouhou životnost a tepelnou stabilitu.
Tesla Roadster má uváděnou kapacitu baterie až ~200 kWh, pracuje se na bezdrátovém nabíjení a pokročilých asistenčních funkcích. Výroba má dle plánů začít na konci roku 2025 (globální dostupnost postupně).
Rychlé srovnání parametrů
Funkce | BYD U9 Track Edition | Tesla Roadster |
---|---|---|
Motory / pohon | 4 (jeden na kolo), AWD | 3 motory, AWD |
Koňská síla | 2 977 hp | ~1 000 hp (oček.) |
0–100 km/h | ~2,3 s | ~1,9 s; až ~1,1 s (SpaceX) |
Max. rychlost | ~350 km/h | >400 km/h (oček.) |
Dojezd | ~450 km | ~1 000 km (oček.) |
Kapacita baterie | ~80 kWh (údaj pro běžný U9) | ~200 kWh (oček.) |
Architektura / nabíjení | 800 V; 30→80 % ~10 min | Podpora bezdrátového nabíjení (plán) |
Speciální funkce | DiSus, pokročilé aero | Balíček SpaceX, autonomní asistent |
Cena | ~330 000 USD | Prémiová, oficiálně neupřesněno |
Dostupnost | Primárně Čína (start) | Globálně, cíleně konec 2025 |
Silné a slabé stránky v kostce
- Téměř 3 000 hp a velmi přesná vektorová kontrola točivého momentu.
- 800V systém s rychlým dobíjením a LFP baterie.
- Okruhové ladění: aero, DiSus, volitelné balíčky.
- Extrémní zrychlení (až ~1,1 s s balíčkem SpaceX).
- Očekávaný dojezd ~1 000 km díky ~200 kWh baterii.
- Globální ambice a ekosystém softwaru Tesly.
Závěr
BYD U9 Track Edition přináší brutální výkon, okruhově zaměřené šasi a rychlé nabíjení. Tesla Roadster míří na extrémní akceleraci a rekordní dojezd. Oba vozy reprezentují rozdílnou filozofii elektrického supersportu – ať už preferujete čistý okruhový “grip”, nebo maximální efektivitu a rychlost, tahle rivalita posouvá hranice oboru.
Další články o elektromobilitě →
Uvedené hodnoty u Tesly Roadster jsou v částech odhadované/komunikované před sériovou výrobou a mohou se při uvedení lišit.